سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فضایل اهل بیت(ع) در کلام مذهب اهل سنت

گوشه ایی از فضایل اهل بیت(ع) در کلام مذهب  اهل سنت

1- طبرانی با سند خودش نقل می‌کند که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به أمیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود: و الذی نفسی بیده! لولا أن یقول فیک طوائف من أمتی ما قالت النصارى فی عیسى بن مریم، لقلت فیک الیوم مقالاً لا تمر بأحد من المسلمین إلا أخذ التراب من أثر قدمیک یطلبون به البرکة.قسم به کسی که جان من به دست اوست! اگر بیم این را نداشتم که گروهى از امت من، در حق تو غلوّ کنند و همان سخنى را بگویند که نصاری در حق عیسى بن مریم گفته‌اند، امروز سخنی را در فضیلت تو می‌گفتم که از کنار هیچ‌یک از مسلمانان عبور نمى‌کردى، مگر این‌که خاک زیر قدم‌های تو را به عنوان تبرک برمی‌داشتند.المعجم الکبیر للطبرانی، ج 1، ص 320 ـ علل الحدیث إبن أبی حاتم، ص 313 ـ مجمع الزوائد و منبع الفوائد للهیثمی، ج 9، ص 131 ـ المناقب إبن المغازلی، ص 157 ـ المناقب للموفق الخوارزمی، ص 311 ـ ینابیع المودة لذوی القربى للقندوزی، ج 1، ص 393 ـ شرح نهج البلاغة لإبن أبی الحدید المعتزلی، ج 18، ص 282ببینید چقدر تعبیر زیبایی است!

 2- احمد بن حنبل می گوید::ما جاء لأحد من أصحاب رسول الله صلى الله علیه و آله من الفضائل ما جاء لعلی بن أبی طالب (رضی الله عنه).[ما لأحد من الصحابة من الفضائل بالأسانید الصحاح مثل ما لعلی]این‌همه فضائلی که با سندهای صحیح در حق علی بن أبی طالب (رضی الله عنه) آمده، در حق هیچ‌یک از صحابه نیامده است.المستدرک علی الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج 3، ص 107 ـ الإصابة فی تمییز الصحابة لإبن حجر العسقلانی، ج 4، ص 464 ـ تاریخ الإسلام للذهبی، ج 3، ص 638 ـ تهذیب التهذیب لإبن حجر العسقلانی، ج 7، ص 298 ـ السیرة الحلبیة للحلبی، ج 2، ص 473 ـ ینابیع المودة لذوی القربى للقندوزی، ج 1، ص 363 ـ فتح الملک العلى لأحمد بن الصدیق المغربی، ص 20 ـ فیض القدیر شرح الجامع الصغیر للمناوی، ج 2، ص 271 ـ خصائص الوحی المبین للحافظ إبن البطریق، ص 31 ـ تفسیر الثعلبی، ج 4، ص 81 ـ شواهد التنزیل للحاکم الحسکانی، ج 1، ص 26 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج 42، ص 418 ـ المناقب للموفق الخوارزمی، ص 11 ـ مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول (ع) لمحمد بن طلحة الشافعی، ص 172و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) خیلی از فضائل أمیر المؤمنین (علیه السلام) را بیان نکرده است.

 3- کتاب مناقب احمد بن حنبل که برای آقای إبن جوزی است و کتاب معتبری است نزد آقایان حنبلی‌ها و وهابی‌ها، از عبد الله بن احمد بن حنبل نقل می‌کند:

حدث أبى بحدیث سفینة، فقلت: یا أبة! ما تقول فی التفضیل؟ قال: فی الخلافة أبو بکر و عمر و عثمان، فقلت: فعلی؟! قال: یا بنى! علی من أهل بیت، لا یقاس بهم أحد.من در رابطه با حدیث سفینه ـ که پیامبر (صلی الله علیه و سلم) فرمود:مثل أهل بیتی کمثل سفینة نوح، من رکبها نجی و من تخلف عنها هلک.داستان أهل بیت من مانند داستان کشتی نوح است و هر کس سوار آن شود، نجات پیدا می‌کند و هر کس سوار نشود، هلاک می‌شود.

ـ از پدرم سؤال کردم که با توجه به این حدیث، کدام‌یک از صحابه أفضل از دیگران هستند؟ پدرم گفت: کسی که در خلافت فضیلت بالاتری دارد، أبو بکر است و بعد عمر و بعد هم عثمان. گفتم: پس علی چه شد؟ گفت: یا فرزندم! علی از صحابه نیست، از أهل بیت است و أهل بیت هم با هیچ أحدی قابل مقایسه نیستند.مناقب احمد بن حنبل لإبن الجوزی، ص 163این روایت به عنوان سند قطعی در این کتاب آمده است.

4- آقای إبن حجر عسقلانی که جزء 4 شخصیت برتر أهل سنت است، در کتاب الإصابة فی تمییز الصحابة، جلد 2، صفحه 458 روایتی را نقل می‌کند و می‌گوید پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود:من أحب أن یحیا حیاتی و یموت میتتی و یدخل الجنة، فلیتول علیا و ذریته من بعده.هر کس می‌خواهد زندگی و مرگش، زندگی و مرگ من باشد، باید علی و فرزندانش را به عنوان ولی انتخاب کند.الإصابة فی تمییز الصحابة لإبن حجر العسقلانی، ج 2، ص 458 ـ المستدرک علی الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج 3، ص 128 ـ المعجم الکبیر للطبرانی، ج 5، ص 194 ـ کنز العمال للمتقی الهندی، ج 11، ص 611 ـ لسان المیزان لإبن حجر العسقلانی، ج 2، ص 34 ـ المناقب للموفق الخوارزمی، ص 75 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج 42، ص 242

 


» نظر